Kezelhető hibák miatt büntetnek a munkaügyi ellenőrök

2017.11.08. 12:14

Tavaly a munkaügyi ellenőrzések során a munkaidővel és pihenőidővel kapcsolatos intézkedések száma megközelítette a 12 ezret. Ezen intézkedések 55 százaléka kifejezetten a munkaidő-nyilvántartásokhoz volt köthető, pedig ezek a hibák elkerülhetők.

A munkaidő-nyilvántartás vezetése a munkáltatót terhelő kötelezettség, a dokumentumban szereplő adatoknak naprakész módon kell rendelkezésre állniuk, még pedig oly módon, hogy abból a munkaidő kezdő és befejező időpontja megállapítható legyen – mondta Máriás Attila, a BDO Magyarország HR üzletágának partnere.

A tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az összes munkaügyi dokumentum közül messze a munkaidő nyilvántartást övezi a legtöbb bizonytalanság. Ennek egyik oka az, hogy mivel a Munka Törvénykönyve a kötelezettségről csak röviden rendelkezik, a követelmények részleteit a sok esetben csupán a kapcsolódó bírósági ítéletek alakítják.

Ennél profibb nyilvántartás kell

Forrás: Thinkstock

A jogszabály így nem tartalmazza, hogy a munkavállalónak milyen betekintési, ellenőrzési vagy másolatkészítési joga van a nyilvántartásokba, pedig az ellenőrzés jogát a magyar munkavállaló részére is biztosítani szükséges. De ugyanilyen banánhéj mindenkori ellenőrizhetőség is. Hiába alkalmaz a munkáltató elektronikus munkaidő nyilvántartó rendszert, ha az ellenőrzés időpontjában – ami történetesen mondjuk az éjszakai műszak – nincs senki az üzem területén, aki a rendszerbe „belépve" bemutathatná az ellenőrzés tárgyát képező munkaidő-nyilvántartásokat.

A hitelesség és nyilvántartásszerűség követelménye is gyakran sérül: egy olyan elektronikus munkaidő nyilvántartás, melyben az adatokat utólag és nyom nélkül bármikor tudja módosítani a munkáltató, lényegében egy ceruzával írt időnyilvántartásnak feleltethető meg – mondta a szakértő. Nem csoda, hogy a munkaügyi ellenőrzések során erre a szempontra is fokozottan odafigyelnek az ellenőrök.

Tipikus hiba, ha a munkaidő-nyilvántartás nem a munkaidő kezdő és befejező időpontját, hanem a munkahelyre érkezést és onnan történő távozást tartja nyilván. Ez főként azért lehet probléma, mert jó eséllyel rendkívüli munkaidő fog keletkezni. Gond, ha a munkaidő nyilvántartás adatai nem teljesen naprakészek, s csak meghatározott idő elteltével frissül a rendszer.

Hiányosság, ha a munkaidő-nyilvántartásban nem rögzítenek minden olyan adatot, amiből a munkaidővel, pihenőidővel kapcsolatos szabályok megtartása ellenőrizhető és igazolható (tipikusan munkaidő kezdő és befejező időpontja, munkaközi szünet, heti pihenőnapok, szabadnapok).

munkaügymunkaidőellenőrzésBDO Magyarország